راه‌کارهای تقویت اراده و پشتکار و باور برای قبولی در کنکور ارشد کامپیوتر

راه‌کارهای تقویت اراده و پشتکار و باور برای قبولی در کنکور ارشد کامپیوتر

راه‌کارهای تقویت اراده و پشتکار و باور برای قبولی در کنکور ارشد کامپیوتر

در دنیای امروز که علم کامپیوتر دارای جایگاه ویژه و ممتازی است و تحصیل کردن در این رشته می‌تواند آینده شغلی مناسبی برای شما فراهم کند، قصد داریم در این مقاله راهکارهایی جهت افزایش اراده و همت و پشتکار برای قبولی در این رشته پرطرفدار ارائه دهیم.

اجتناب از کمال‌گرایی

کمال‌گرایی باعث می‌شود بخواهیم تمامی کارها را بدون عیب و نقص انجام دهیم، لذا با مشاهده کوچک‌ترین نقطه ضعف از کارمان دست می‌کشیم و آن را رها می‌کنیم. افراد کمال‌گرا آرمان‌های رویایی دارند و اصلاً به توانایی‌های خودشان توجهی ندارند. این امر باعث می‌شود نکه آنها نتوانند کارها را درست و کامل انجام دهند. این افراد باید پس از شناخت درست خودشان و استعداد و علاقه درونی‌شان، با توجه به توانایی‌های واقعی و استعداد و علاقه و پتانسیل درونی خودشان اهداف دست یافتنی را انتخاب کنند که با تلاش متعارف بتوانند به آن دست پیدا کنند. آنها باید بر اساس برنامه‌ریزی درست و دقیق پله پله به سمت اهداف واقعی خود حرکت نمایند.

 

اجتناب از مقایسه خود با دیگران (بهترین خودت باش)

در طی مسیر حرکت به سمت هدف نگران حضور دیگران و توانایی آنها نباشید و خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید تا ناامید نشوید. البته حس رقابت خوب است و می‌تواند انگیزه بیشتری در شما ایجاد کند. اما مقایسه‌های نا امید کننده اصلاً درست نیستند. شما کار درست خودتان را به بهترین وجه ممکن انجام دهید و به خدا توکل کنید، حتما به نتیجه می‌رسید.

 

هدف‌گذاری درست، برنامه‌ریزی و تلاش و باور

ما معتقدیم هر کس سه نکته زیر را برای رسیدن به یک هدف والا رعایت کند، قطعاً به آن هدف خواهد رسید:

  • یک هدف شغلی یا آکادمیک والا را (با سه معیار 1- خدمت به جامعه، 2- دوست داشتن عمیق آن شغل و احساس شادی در انجام آن و 3- درآمد خوب) بر اساس علاقه و استعداد درونی‌اش (نه بر اساس حرف مردم و نظر دیگران و ...) انتخاب کند که البته قطعاً خداوند در کنار این علاقه درونی، استعداد و پتانسیل لازم برای رسیدن به آن هدف والا را در آن شخص قرار داده است.
  • برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ریزی دقیق کند (و در صورت نیاز از مشاوره افراد آگاه در این برنامه‌ریزی کمک بگیرد) و برنامه‌های خود را با انگیزه و همت و تلاش و پشتکار مو به مو اجرا نماید.
  • از عمق وجود باور داشته باشد که حتماً به آن هدف خواهد رشید. اعتماد به نفس نقش مؤثری در تقویت اراده و افزایش همت و پشتکار و تلاش ایفا می‌کند.

 

اجتناب از برچسب زدن منفی بر خود

هرگز روی خود برچسب نزنید و نگویید من بی اراده هستم، تنیلم، پتشکار ندارم و .... 

 

مثبت اندیشی و باور مثبت و تکرار جملات مثبت

دائماً از جملات مثبت و تصویرسازی ذهنی مثبت استفاده کنید. تصور کنید به آن هدف والای خود رسیده‌اید. خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. این جملات مثبت را تکرار کنید: من برای این کار ساخته شده‌ام. من اراده قوی دارم. من تلاش و پتشکار دارم و به کمک آن به هدفم خواهم رسید. من برنامه‌هامو مو به مو انجام می‌دهم. من باور دارم در این کار بهترین دنیا خواهم شد.

 

شکرگزاری

ساده‌ترین شکل شکرگزاری تکرار زبانی جملات «خدایا شکرت که فلان نعمت را به من عطا فرمودی» است. شکرگزاری عمیق‌تر، شکرگزاری قلبی و از ته دل و همراه با رضایت قلبی است که باور کنیم خدا برای ما بهترین‌ها را خواسته است و نعمات بیکرانی را نصیب ما کرده است و هر چه داده و نداده برای رشد ما به سمت کمال بهینه است. اما بهترین شکل شکرگزاری این است که دائماً از جملات مثبت و تصویرسازی ذهنی مثبت استفاده کنید و خدا را بابت رسیدن به آن هدف شکر کنید، حتی برای هدفی که به آن نرسیده‌اید! تصور کنید به آن هدف والای خود رسیده‌اید و خودتان را در آن موقعیت تصور کنید و خدا را بابت اعطای آن نعمت بزرگ از ته دل شکر کنید.

 

27000 ساعت تلاش عاشقانه شما را نفر اول دنیا می‌کند.

یک تحقیق روانشناسی در امریکا نشان داده است هر کس 27000 ساعت با عشق یک کار (شغل، هنر، فن، ...) را دنیال کند و برای رسیدن به آن تمرین نماید نفر اول دنیا در آن زمینه خواهد شد. یعنی حدود ده سال هر روز (به طور میانگین هفته‌ای 52 ساعت)! هرگز نگویید اگر من مثلاً روی سیستم عامل کار کنم چگونه نفر اول دنیا می‌شوم؟ اگر چند نفر با هم روی سیستم عامل 27000 ساعت عاشقانه کار کنند، کدام‌شان نفر اول خواهد بود؟ دکسترا، ریچی، لینوس ترووالد یا تننباوم؟ پاسخ ما این است هر کدام در زمینه و سبک خود نفر اول‌اند: دکسترا (Dijkstra) دانشمند بی‌نظیر و خداوندگار ساختار، نظم و ماژولاریتی و مهندسی نرم‌افزار در طراحی سیستم‍‌های عامل و طراح بزرگ ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌های دنیای سیستم عامل است (خالق مفاهیم برنامه‌نویسی ساخت‌یافته، زیربرنامه، توابع تو در تو، پشته، معماری نرم‌افزار، ساختار لایه‌ای، تلاش‌های نرم‌افزاری انحصار متقابل، سمافور، الگوریتم بانکدار، الگوریتم کوتاهترین مسیر و ...)، در مقابل دنیس ریچی (خالق C و Unix) خداوندگار سادگی در طراحی زبان برنامه‌نویسی (C)  مناسب برنامه‌نویسی سیستمی و خداوندگار استفاده از وحدت (تکرار یک چیز ساده) برای دست یافتن به این سادگی در طراحی جد بهترین سیستم‌های عامل جهان یعنی Unix است. اما در کنار این دو تننباوم (Tanenbaum) هم می‌تواند بهترین نویسنده کتاب‌های عمیق سیستم عامل باشد و در کنارش سیلبرشاتز (Silberschatz) نیز بهترین نویسنده کتاب‌های ساده و به‌روز در دنیای سیستم عامل باشد و اینها مغایرت با این داستان ندارد که لینوس ترووالد بهترین پیاده‌ساز و برنامه‌نویس خفن دنیای سیستم عامل باشد (خالق Linux). ما می‌گوییم مثلاً دکتر حقیقت هم بعد از بیش از 27000 ساعت تدریس و تألیف کتاب در زمینه سیستم عامل و شبکه (در حدود 30 سال) می‌تواند بهترین معلم درس‌های سیستمی دنیا شده باشد و بهترین کتاب‌هایی را تألیف کند که عمق و سادگی و ساختار خوب را با هم داشته باشند (به شهادت رتبه‌های تک رقمی کتاب او از نویسندگان خارجی در عمق، صحت حل مسائل، سادگی و ساخت‌یافتگی روی هم رفته- پیشی گرفته است).

 

شکست مقدمه پیروزی است

اگر در طول مسیر شکست خوردید، جا نزنید و کم نیاورید. برگردید و آن مسئله را عمیقاً بررسی کیند و علت‌یابی کنید تا آن را برطرف کنید. اگر 999 بار شکست خوردید معنی آن این است که شما پیشرفت کرده‌اید و فهمیده‌اید این 999 راه به هدف والای شما ختم نمی‌شود و باید به دنبال راه هزارم باشید.

 
اجتناب از ناامیدی نسبت به آینده

اراده قوي و آهنين داشته باشيد و به آینده روشن امیدوار باشید. خداوندگار کائنات مهربان است و شما را فراموش نکرده است. بايد بدانيد عليرغم تمهيدات بالا ، هميشه مشکلات پيش‌بيني نشده وجود دارد. سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها وجود دارند تا شما را چون فولاد آماده کنند تا بعد از رسیدن به هدف والای خود بتوانید آن را حفظ کنید. یک نهال کوچک باریک اگر بار زیاد بدهد می‌شکند، حتی اگر باد و طوفان را نادیده بگیریم. درخت پربار باید اول در طی سال‌ها و به تدریج با چشیدن سرد و گرم روزگار تنومند شده باشد. به قول حضرت حافظ:

ز مشکلات طریقت عنان متاب ای دل                         که مرد راه نیندیشد از نشیب و فراز

لذا ضمن آمادگی برای انواع مشکلات بايد اميدواری خود را حفظ كنيد و بدانيد كه در اين جهان بي نهايت علل گوناگونی وجود دارد که میتوانند دست به دست هم دهند تا شما موفق شويد و بر قله موفقیت و احساس خوشبختی واقعی بایستید.‌ لذا هرگز فكر نكنيد با از دست رفتن يكی از موقعیت‌ها،‌ دنيا به آخر رسيده است. بازنگری كنيد و دوباره شروع كنيد. اولین اصلى که باید رعایت شود، اصل مقاومت و استقامت است که بزرگان معنوی و نیز روان‌شناسان از آن به عنوان “اصل تسلیم ناپذیرى” یاد می‌کنند. معناى اصل مقاومت آن است که انسان در برابر شکست‌ها و ناکامی‌ها مقاومت کند؛ زیرا شکست‌ها همگی زمینه‌ساز پیروزی‌هاى بزرگ هستند.


الگو داشتن و بهره‌گیرى از سرگذشت انسان‌هاى بزرگ در آن حوزه

خواندن و مطالعه روایت زندگی و سرگذشت انسان‌هاى موفق که با برنامه و همت و پشتکار و باور و اعتماد به نفس قوی به اهداف والای خود رسیده‌اند و دوست داشتن آنها و الگو گرفتن از آنها موجب می‌شود شکست‌های آنها را تکرار نکنید و از تجارب مفید آنها بهره زیادی ببرید و آنها نقش تسریع کننده و تسهیل کننده فرایند پیشروی شما به سمت هدف والایتان هستند.