انتخاب درست در کنکور ارشد کامپیوتر

انتخاب درست در کنکور ارشد کامپیوتر

انتخاب درست در کنکور ارشد کامپیوتر

در این متن در باره چند انتخاب مهم در مسیر حرکت‌مان به سمت قبولی در کنکور ارشد در رشته مورد نظرمان صحبت خواهیم کرد.

 

انتخاب درست رشته مورد نظر برای ثبت نام در کنکور ارشد کامپیوتر

ما باور داریم شما با سه شرط قادر هستید به هر هدفی در زندگی خود دست یابید:

  • انتخاب هدف بر اساس دو معیار مهم: الف) علاقه شدید درونی ب) استعداد و توانایی بالقوه و پتانسیل درونی
  • تلاش و پرواز به سوی هدف بر پایه دو بال مهم: الف) برنامه‌ریزی دقیق  ب) همت و پشتکار بالا در اجرای برنامه‌ها
  • باور قوی و اعتماد به نفس بالا مبنی بر اینکه حتماً به آن هدف خواهم رسید

پس انتخاب مهم اول، انتخاب رشته تحصیلی مبتنی بر علاقه و استعداد درونی است (نه طبق حرف مردم!). به عبارت دیگر رشته‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید که از سه شرط مهم برخوردار است:

  • به آن علاقه شدید دارید
  • با آن حرفه بهتر می‌توانید به بشر و سایر موجودات خدمت کنید
  • درآمد بالا و جایگاه اجتماعی خوبی دارد

 

چند نکته مهم  برای شناخت علاقه خود

  • انجام دادن آزمون‌های روانشناسی می‌تواند کمک زیادی برای شناخت خود و تیپ شخصیتی و استعداد شما بکند.
  • مشاوره و صحبت با مختصصان و دوستانی که قبلاً در این رشته تحصیل کرده‌اند باعث می‌شود تا شما بهتر بتوانید علایق و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  • مرور عمکلرد درسی خود در گذشته و تجزیه و تحلیل جزئیات آن و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت خود در زمینه‌های گوناگون مثل ریاضیات، برنامه‌نویسی، مهارت کار با شبیه‌سازها و سایر ابزارهای کامپیوتری، زبان انگلیسی و غیره و کسب اطلاع در مورد میزان اهمیت هر یک از این زمینه‌ها در رشته‌های مختلف مورد نظر می‌تواند کمک زیادی برای بهتر انتخاب کردن گرایش آینده تحصلیی شما بکند.

 

واقعا بینانه به خود نگاه کنید

هر انسانسی شناخت کافی از استعدادهای خود دارد. باتوجه به شناختی که از خود دارید واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید که این مهم‌ترین قدم در جهت موفققیت در کنکور ارشد کامپیوتر می‌باشد. با شناخت دقیق خود و هدف‌گذاری واقع‌بینانه و منطقی می‌توانید برنامه‌ریزی بسیار بهتر و دقیق‌تری برای کنکور ارشد داشته باشید که باعث می‌شود احتمال قبولی شما در کنکور ارشد کامپیوتر بسیار بالا برود.

 

انتخاب مشاور خوب برای کمک به برنامه‌ریزی، مطالعه، انتخاب منبع و غیره

همیشه استفاده از دانش افرادی که مسیر پیش روی شما را قبلاً طی کرده و در آن موفق بوده‌اند و سال‌ها پس از آن نیز با افراد مختلف همین مسیر را به عنوان مشاور یا راهنما طی نموده‌اند کمک می‌کند که از سعی و خطا و افتادن در چاه‌ها و چاله‌های مسیر خودداری کنید و مسیر پیش رو را راحت‌تر و با آرامش بیشتر طی نمایید. این افراد به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک خواهند کرد.

 

انتخاب دروس متناسب با گرایش مورد نظر در کنکور ارشد کامپیوتر

مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب دروس برای مطالعه و آماده شدن جهت شرکت در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر به شرح زیر می‌باشند:

  • انتخاب دروسی که در گرایش مورد نظر شما ضریب بالاتری دارند. به عنوان مثال کسی که قصد دارد در گرایش هوش مصنوعی و رباتیک در کنکور ارشد در یک دانشگاه خوب قبول شود، باید به دروسی که ضرایب بالایی در این گرایش دارند اهمیت بیشتری بدهد.
  • انتخاب دروسی که به آن علاقه بیشتری دارید. البته اگر درسی در گرایش مورد علاقه شما ضریب بالایی دارد و تا به حال فکر می‌ک­ردید که به آن علاقه ندارید شاید با گرفتن مشاوره از افراد توانمند و آشنا به مسیر پیش رو و انتخاب یک استاد عالی و یک منبع خوب و تمرین کافی بتوانید به آن درس نیز علاقه‌مند شده و در آن درس نیز موفق به کسب درصد بالا در کنکور شوید. شناخت علایق خود باعث اینجاد انگیزه و تعهد لازم در جهت تلاش برای رسیدن به هدف مورد نظرتان می‌شود.
  • 3) انتخاب دروس و فصول مهم آن بر اساس تحلیل سؤالات کنکورهای گذشته با دادن وزن و اهمیت بیشتر به گذشته اخیر و استخراج  بودجه‌بندی دروس و تعداد سوالات و نهایتاً شناخت فصول و مباحث مهم هر درس

 

انتخاب منبع درست و متناسب برای مطالعه و کسب آمادگی جهت شرکت در کنکور ارشد کامپیوتر

انتخاب منبع درست باعث صرفه جویی در زمان و انرژی شما برای کنکور خواهد شد و  جلوگیری از مصرف بیهوده و اتلاف انرژی و زمان با منابع اشتباهی خواهد شد. منابع درست دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • 1) به شما در یادگیری عمیق دروس کمک بسیاری می‌کنند. نویسنده این منابع باید خودشان شخصاً عمیق و مسلط به آن درس باشند.
  • 2) همه مطالب لازم برای یادگیری درس مورد نظر را یکجا گردآوری کرده‌اند و شما را از سایر منابع بی‌نیاز می‌کنند.
  • 3) مورد تأیید رتبه‌های برتر سال‌های کذشته هستند.
  • 4) با سبک یادگیری و مطالعه شما سازگار هستند.
  • 5) کامل، مفید و مختصر هستند و از اضافه‌گویی و گزافه‌گویی خودداری کرده‌اند.
  • 6) مجموعه کامل و جامع و به‌‌روز از سؤالات کنکورهای گذشته و حل تشریحی درست و مطمئن آنها
  • 7) دارای خلاصه‌های مفید و مختصر و نکته‌های مهم کنکوری

به یاد داشته باشد انتخاب منابع درسی درست گام بسیار مهمی در مسیر موفقیت کنکور ارشد کامپیوتر می‌باشد. انتشارات پارس‌رسانه (پر) با انتخاب دقیق و ریزبینانه تلاش کرده است کتاب‌های مفیدی در این زمینه منتشر کند که همگی مطمئن‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات بوده‌اند.


اهمیت برنامه‌ریزی دقیق در کنکور ارشد کامپیوتر

پس از شناخت دقیق خود و همچنین نگاه واقع‌بینانه به خویش و نیز انتخاب دروس مورد نظر و پس از آن منابع درست آنها، نوبت به گام مهم بعدی یعنی برنامه‌ریزی دقیق و و مناسب در جهت قبولی در کنکور ارشد کامپیوتر می‌رسد. برنامه‌ریزی کردن و داشتن نقشه راه درست شما را در مسیر رسیدن هدف مورد نظرتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. همچنین باعث افزایش بهره‌وری و راندمان مطالعه شما و بهترین استفاده از زمان محدود شما خواهد شد که ارزش این زمان برای شما در این مسیر، حیاتی و بیشتر از طلا است. برنامه‌ریزی دقیق باعث می‌شود استرس و اضطراب شما نیز در طول این مسیر بسیار کاهش یابد. همچنین باعث افزایش انگیزه، روحیه، شادابی، همت و تلاش شما خواهد شد.
سعی کنید تا جایی که ممکن است واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنید و همچنین برنامه باید دارای انعطاف باشد تا در صورت نیاز بتوانید بخش‌هایی از آن  را تغییر دهید. تعادل در دروس را حفظ کنید. برنامه خود را به طور مرتب بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. می‌توانید از جداول آماده برای برنامه‌ریزی نیز استفاده کنید و اگر به این جداول دسترسی ندارید از تقویم و سررسید نیز می‌توانید استفاده کنید. مرتباض میزان پیشرفت خود را مطابق با برنامه چک کنید و با کمک بازخود آن به اصلاح برنامه خود بپردازید. هرگز از برنامه آماده و تکراری افراد نا آشنا که به همه برنامه یکسان می‌دهند استفاده نکنید. یک مشاور خوب، به هرکس برنامه شخصی‌سازی شده مناسب وضعیت و فرصت و توانیی و علاقه وی را خواهد داد.


مرور مستمر، جمع‌بندی و تست زنی

گام بسیار مهم بعدی در مسیر قبولی کنکور ارشد کامپیوتر، مرور مستمر، جمع‌بندی و تست‌زنی می‌باشد. تست زدن (حل تست نه خواندن و حفظ کردن حل دیگران) به شما کمک می‌کند با نحوه سؤالات و طرز تفکر طراح آشنا شوید و همچنین باعث افزایش سرعت و دقت شما در پاسخگویی به سوالات می‌شود و باعث شناخت نقاط ضعف شما می‌شود تا بتوانید آنها را در حد امکان پوشش دهید و همچنین باعث شناخت نقاط قوت شما می‌شود که باعث افزایش اعتماد به نفس شما و مدیریت بهتر زمان در سر جلسه کنکور می‌شود و نهایتاً جمع‌بندی روزهای آخر و مطالعه سریع خلاصه‌های فیش‌یرداری شده منظم به شما کمک می کند تا مطالب مطالعه شده را مرور نهایی کنید و به حافظه دم دست خود بسپارید تا در سر جلسه کنکور به سرعت قابل دسترس باشد.

اما در طی مسیر اولاً دروس را به کمک اساتید و کتب منبع خوب، به طور عمیق یاد بگیرید. کنکور و سؤالات آن رو به مفهومی‌تر شدن و عمیق‌تر شدن می‌رود. فرایند مرور مستمر یعنی یک قبل از مطالعه یک درس جدید یا شرکت در کلاس جدید یا مشاهده فیلم درس جدید، جزوه تمامی جلسلت و مطالب قبلی همین درس را مرور سریع کنید. موقعی که می‌خواهید مثلاً فیلم جلسه 10 شبکه را ببینید، جزوه جلسه 1 تا 9 را مرور می‌کنید. جزوه جلسات 1 تا  6 که قبلاٌ 8 تا 3 بار تکرار شده‌اند هر کدام ظرف 5 دقیقه یا حتی کمتر مرور خواهند شد. اما ممکن است مرور جلسات 6 و 7 و 8 و 9 به ترتیب 10، 30 و 50 دقیقه طول بکشد. اما کل داستان دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و مطالب با مرور مستمر در ذهن شما به شکل ملکه ذهنی خواهند نشست.

دروس را موازی بخوانید و از خواندن ترتیبی و کنار گذاشتن درس‌ها پرهیز نمایید (به استثناء دروس پیش‌نیاز واقعی نه دانشگاهی).

در طی مسیر مطالعه زمان خود را به سه بخش تقسیم کنید:

  • مرور مستمر جلسلت قبل
  • مطالعه درس‌نامه جلسه جدید
  • تست زدن

در تست‌زنی به زمان دقت کنید تا بتوانید سرعت تست زدن خود را به مرور افزایش دهید. بعد از تست‌زنی حتماٌ تست‌ها را بررسی کنید و مشکل خود در تست‌هایی که اشتباه جواب دادید را رفع کنید و علامت‌گذاری و فیش‌برداری کنید که بعداً به سراغ آنها بروید و برای جمع‌‌بندی از آنها استفاده کنید که مبادا در جلسه کنکور همان اشتباهات را تکرار کنید. سعی کنید مهم‌ترین مطالب را یادداشت کنید. می‌توانید از روش های مختلف جمع‌بندی از جمله خلاصه‌نویسی، فیش‌بردرای، فلش‌کارت‌ها و نمودارهای درختی نیز استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

کنکور ارشد کامپیوتر آزمون بسیار مهم و سرنوشت‌ساز  در آینده تحصیلی و آکادمیک و نیز مسیر شغلی شما دارد. این کنکور می‌تواند باعث یک تغییر مهم و اساسی در روند زندگی شما شود. این تغییر نیاز به شجاعت، شهامت، انگیزه، پشتکار، برنامه‌ریزی دقیق، تلاش، کوشش، باور، ایمان، اعتماد به نفس، امید، توکل و نیز تمرکز و آرامش دارد. برای موفقیت در کنکور ارشد کامپیوتر سعی کنید به جزئیات تمامی موارد مهمی که در این مقاله توسط مشاورین کاربلد پرلایک نوشته شده است دقت نمایید تا بتوانید این مسیر پر تلاطم را با آرامش و مطمئن و محکم طی نموده و با تلاش و پشتکار خود این راه را به بهترین شکل ممکن طی کنید و در آخر بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید تا با به دست آوردن رتبه مناسب در کنکور ارشد کامپیوتر و راه‌یابی به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر مانند هوش شریف، نرم‌افزار تهران یا شبکه امیرکبیر، آینده تحصیلی، آکادمیک، شغلی و ... خود را به  بهترین شکل ممکن رقم بزنید. «یادگیری برای تغییر» نه تنها شعار بلکه تخصص ماست.

Parlike: Learning for Turning