نحوه صحیح تست زدن در کنکور ارشد

نحوه صحیح تست زدن در کنکور ارشد

نحوه صحیح تست زدن در کنکور ارشد

برای قبولی در کنکور ارشد کامپیوتر، علاوه بر مطالعه عمیق دروس و مرور مستمر آنها نیاز داریم به عامل مهم تست زدن هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که در نهایت این عامل هست که نتیجه کنکور ما را مشخص می‌نماید. در این مقاله قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم.

 

از منابع معتبر برای تست زنی استفاده کنید

استفاده از منابع معتبر برای کنکور ارشد ضروری است. بهترین منابع، منابعی هستند که اساتید توانا و باسابقه (که ترجیهاً سابقه طراحی تست‌های کنکور را داشته‌اند)، درس‌نامه آنها را نوشته و در انتهای هر فصل تست‌های کنکور را به تفکیک موضوع به صورت کاملاً تشریحی و درست حل کرده و تست‌های تألیفی استانداردی را در این منابع طرح و ارائه کرده‌اند. منابعی مانند کتاب‌های انتشارات پارس‌رسانه (سیستم‌عامل دکتر حقیقت، شبکه‌های کامپیوتری دکتر حقیقت، پایگاه داده دکتر کیوان‌پور و نظریه زبان‌های دکتر کاشفی) که بنا به تأیید همه‌های رتبه‌های برتر کنکور (که به عنوان چند نمونه با تعدادی از آنها در قسمت «نخبگان و رتبه‌های برتر» مصاحبه کرده‌ایم) بی‌نظیر بوده و فقط سعی نکرده‌اند گزینه سنجش را با چند رابطه به زور هم که شده به دست آورند و تست‌های غلط و جواب‌های غلط را تحلیل کرده و از سردرگمی دانشجویان قوی جلوگیری می‌کنند. منابع معتبر تست‌ها را با شرح کامل‌تر و دقت و صحت بیش‌تری پاسخ می‌دهند که این امر به تست‌زنی داوطلب کمک بسیار زیادی می‌کند. علاه بر این، منابع معتبر به‌روزترین اطلاعات را ارائه می‌دهند و همچنین استفاده از منابع معتبر کنکور ارشد کامپیوتر به داوطلبان اعتماد به نفس بیش‌تری برای حل سؤالات می‌دهند و در مسیر موفقیت کنکور ارشد کمک بسیار زیادی به آنها می‌کنند.

 

اهداف مهم تست زنی

  • استفاده از بازخورد تست‌زنی برای تصحیح روند مطالعه برای کنکور
  • افزایش تسلط بر مفاهیم
  • افزایش توانایی تحلیل تست‌ها و حل مسائل
  • افزایش سرعت در تست‌زنی
  • افزایش دقت در تست‌زنی
  • افزایش توانایی داوطلب برای مدیریت زمان
  • استفاده از شانس آشنا بودن با تست‌های تکراری یا مشابه در کنکور پیش‌ رو که کم هم نیستند
  • آشنا شدن با تفکر و سلیقه طراحان کنکور
  • شناخت نقاط ضعف و قوت خود
  • افزایش اعتماد به نفس 

 

تکنیک های مهم تست زنی

 

سعی کنید هر طور شده تست‌ها را خودتان بزنید و مسئله‌ها را خودتان حل کنید

بدترین کار برای تست زنی خواندن پاسخ کتاب‌های کنکور و حفظ کردن آنها است. حل تست‌ها توسط خود داوطلب ابتدا خیلی زمان می‌برد. نگران زمان نباشید. یعنی اوایل کار با صرف نظر از زمان آنقدر به تست‌ها فکر کنید تا آن را حل کنید و اگر لازم است برگردید و مطالب مربوطه را مرور کنید و دوباره به تست فکر کنید. این کار باعث می‌شود که به مرور زمان روش تحلیل تست و گزینه‌های آن و راه حل تست‌های مسئله‌ای را یاد بگیرید. یعنی مغز شما مانند یک ورزشکار به مرور تمرین کرده و در تست‌زنی مهارت پیدا کرده و ورزیده و چابک می‌شود. به تدریج به سمت مدیریت زمان و حل گزینشی تست‌ها و حذف برخی از آنها خواهیم رفت تا برای مدیریت زمان در جلسه کنکور آماده شویم.

 

حل تمامی تست‌های کنکور و تألیفی خوب در سه فاز (1. انتهای فصل 2. مرور مستمر 3. جمع‌بندی نهایی)

تست‌های مربوط به هر مطلب از هر فصل را به چند دسته تقسیم کنید. تعدادی (حدود 60 درصد) را برای درک درس‌نامه هر فصل در انتهای مطالعه آن فصل بزنید. تعدادی (حدود 30 درصد) را در مرحله مرور مستمر و در طی مسیر پیش رو تا کنکور بزنید. تعدادی (حدود 10 درصد) را برای آزمون گرفتن از خود در مرحله مرور نهایی و جمع‌بندی قبل از کنکور باقی بگذارید.

 

یادگیری خواندن درست و با دقت صورت سؤال و گزینه‌های آن

اینشتین می‌گوید «اگر من یک ساعت برای حل یک مسئله وقت داشته باشم، 55 دقیقه آن را به فهمیدن درست و دقیق صورت مسئله تخصیص می‌دهم». شاید این میزان توجه به صورت مسئله برای کنکور شما افراطی باشد و اینشتین بزرگ پیاز داغ آن را زیاد کرده باشد ولی خواندن سرسری تست‌ها و بی‌دقتی و کم‌توجهی به نکات آنها قطعاٌ نتیجه ناگواری را به بار خواهد آورد.

 

علامت‌گذاری تست‌هایی که غلط حل می‌کنید

علامت‌گذاری تست‌هایی که در دور اول آنها را اشتباه حل کرده‌اید و یا نکات خاصی داشته‌اند که به آنها توجه نکرده‌اید، ضروری است. شما باید از این علامت‌ها برای تکرار حل این تست‌ها در مراحل مرور مستمر  و مرحله جمع‌بندی به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات مشابه در سر جلسه کنکور استفاده کنید.

 

تمرین برای مدیریت زمان در کنکور و دسته‌بندی تست‌ها در ماه‌های آخر مطالعه و تست‌زنی

در آزمون‌های آزمایشی که خودتان از خودتان می‌گیرید یا در آزمون‌های آزمایشی مؤسسات شرکت می‌کنید، مدیریت زمان در جلسه کنکور را تمرین کنید. یادگیری خواندن درست و با دقت صورت سؤال و انتخاب سریع تست‌های ساده و قابل حل در زمان معقول و زدن فوری آنها و تیک زدن کنار آن سؤالات و نیز علامت‌گذاری تست‌های پیچیده و زمان‌بری که فکر می‌کنید به احتمال زیاد حل آنها را بلدید (مثلاً با دایره دور شماره تست) برای اینکه اگر فرصت شد در انتها به حل آنها برگردید و همچنین خط زدن (مثلاٌ با علامت ضربدر) تست‌هایی که اصلاً آنها را نمی‌فهمید یا موضوع مربوطه را مطالعه نکرده‌اید.

 

سؤالات وقت‌گیر را علامت بزنید

همان‌گونه که در بالا به این نکته اشاره کردیم، مهم ترین نکته در تست زدن این هست که بتوانید زمان خود را مدیریت کنید، چون امتیاز حل سؤالات یکسان هست. پس ابتدا بهتر هست که سوالات ساده و همچنین سؤالاتی که وقت کم‌تری می‌گیرند را حل کنید و با علامت زدن (مثلاً با دایره دور شماره تست) سؤالات وقت‌گیر، حل آنها را به آخر وقت موکول کنید که در پایان حل سؤالات ساده و کوتاه به سراغ آنها آمده و تلاش خود را برای حل آنها به کار ببرید. همچنین با خط زدن (مثلاٌ با علامت ضربدر) تست‌هایی که اصلاً آنها را نمی‌فهمید یا موضوع مربوطه را مطالعه نکرده‌اید از مراجعه بیهوده به آن تست‌ها در پایان حل سؤالات ساده و کوتاه خودداری خواهید کرد.

 

گزینه های غلط را حذف کنید (تکنیک‌های رد گزینه را یاد بگیرید)

گزینه‌هایی که اطمینان دارید اشتباه هست را حذف کنید. این کار باعث می‌شود گاهی قبل از اینکه به جواب نهایی برسید بتوانید جواب درست را پیدا کنید. در نظر داشته باشید استفاده از این تکنیک نیاز به تمرین و تسلط بالا دارد.

 

طبقه‌بندی درستی از دروس و سرفصل‌های آنها و ترتیب آنها در دفترچه کنکور سال‌های اخیر در ذهن‌تان داشته باشید

طبیعی است که ممکن است شما نتوانسته باشید کل دروس و یا کل سرفصل‌های یک درس را مطالعه کنید. قبل از آزمون حتما دروس و یا سرفصل‌هایی که قرار هست تست‌های آن را جواب دهید را مشخص کنید تا وقت کم‌تری از شما در طول آزمون بگیرد.

 

مدیریت زمان را جدی بگیرید

زمان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در کنکور ارشد می‌باشد. پیش از شروع آزمون، زمان مربوط به هر بخش را مشخص کنید و  به آن پایند باشید. چرا که اگر زمان بیش از حد به یک درس یا یک تست اختصاص دهید، باعث می‌شود زمان کافی برای سایر دروس باقی نماند، در صورتی که شما کاملاً آن دروس را بلدید و اتفاقاً ممکن است تست‌های ساده و کوتاهی داشته باشند و بعداً افسوس بخورید که چرا به آن تست‌ها نرسیدید.

 

جمع‌بندی را فراموش نکنید

مرور جمع‌بندی و آزمون‌های آزمایشی در دورانی که به زمان کنکور نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت زیادی دارند. در دوران جمع‌بندی حتما سعی کنید از تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر استفاده کنید و همچنین در آزمون‌های آزمایشی کنکور شرکت کنید.


نتیجه‌گیری

نحوه درست تست زدن برای موفقیت در کنکور ارشد اهمیت بسیار زیادی دارد. تکنیک‌های درست تست زدن و همچنین آشنا بودن با سبک سؤالات و اینکه قرار هست چقدر برای هر سؤال وقت اختصاص دهید و یا اول سراغ کدام سؤالات بروید و کدام سؤالات را برای مرحله دوم علامت بزنید و کدام سؤالات را بلافاصله خط بزنید، باعث می‌شود شما مدیریت زمان بهینه در سر جلسه کنکور داشته باشید و به سؤالات بیشتری پاسخ دهید که همه این‌ها باید از قبل تمرین شده باشند. همچنین این کار و تمرین کافی و دانستن نکات مهم تست‌زنی باعث اعتماد به نفس و آرامش بیشتر شما و کاهش استرس‌تان و نیز افزایش بازدهی‌ شما و حفظ تمرکز بیشترتان در هنگام آزمون خواهد شد که نقش بسیار زیادی در موفقیت شما در کنکور ارشد دارد.