شرایط شرکت در آزمون دکتری 1404

شرایط شرکت در آزمون دکتری 1404

شرایط شرکت در آزمون دکتری 1404

شرایط عمومی شرکت در کنکور دکتری ۱۴۰۴


داوطلبان شرکت در کنکور دکتری 1404 باید دارای تمام شرایط ثبت‌نام دکتری باشند تا بتوانند در موعد مقرر در این آزمون ثبت‌نام کرده و سر جلسه آزمون حاضر شوند. داوطلبان در صورت کسب نمره حدنصاب در آزمون کتبی دکتری، وارد مرحله دوم پذیرش (آزمون شفاهی یا مصاحبه تخصصی) می شوند. در زیر شرایط عمومی شرکت در کنکور دکتری 1404 آمده است:

 

۱. اعتقاد به اسلام یا یكی از ادیان نام برده شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۲. عدم احراز ملتزم نبودن نسبت به احكام عملی اسلام (انجام واجبات و پرهیز از محرمات)

۳. دشمنی نکردن نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران

۴. نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آنها

۵. عدم احراز فساد اخلاقی

۶. عدم ارتكاب به اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

 

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری 1404


داوطلبان کنکور دکتری 1404، برای شرکت در این آزمون علاوه بر شرایط عمومی، باید شرایط اختصاصی را نیز دارا باشند. این شرایط نیز همانند شرایط عمومی در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور دکتری 1404 ارائه شده است:

 

۱. دارا بودن مدرک كارشناسی ارشد یا دكترای عمومی یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقاطع ذکر شده (به شرط فارغ التحصیل شدن تا آخر شهریور ماه 1404) كه مدرک مذكور مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد.

 تبصره 1: فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های گروه پزشكی باید از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت منعی برای ثبت نام آزمون دکتری 1404 و شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

 تبصره 2: داوطلبان شاغل در وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید با در نظر داشتن تمام وقت بودن تحصیل در مقطع دکتری، قبل از ثبت نام موافقت محل كار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.

 تبصره 3: رشته امتحانی انتخابی داوطلبان در دوره دکتری بایستی متناسب با رشته تحصیلی مقطع كارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی آنها و مطابق ستون مربوط به رشته های مرتبط، جدول رشته ها و مواد امتحانی آزمون باشد.

 تبصره 4: دارندگان مدارک تحصیلی معادل می بایست حائز شرایط «آیین نامه شركت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون‌های ورودی مقاطع بالاتر» باشند.

 تبصره 5: كلیه دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیـان كـه طـی سـال های 1377 تـا 1381 بـه دوره های مذكور راه یافته اند، حسب مورد از تسهیلات مصوبه شماره 77633/2 مورخ 94/5/28 برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می شوند.

 

۲. فضلا و طلاب حوزه های علمیه كه بر اساس مدرک صادر شده توسط مدیریت یكی از حوزه های علمیه قم و خراسان دوره سطح 3 را گذرانده اند و یا تا آخر شریورماه 1404 فارغ التحصیل می شوند، منحصرا می توانند در یكی از كدرشته های امتحانی مرتبط در گروه علوم انسانی ثبت نـام و در آزمـون آن شركت نمایند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیشنیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.

 

۳. دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره روزانه مقطع دكتری تخصصی یعنی پذيرفته شدگان سال 1399 و قبل از آن می توانند بدون  انصراف از تحصیل در مقطع دکتری به ثبت نام و شركت در اين آزمون بپردازند. این افراد می توانند بعد از اعلام نتایج نهایی به انصراف از دانشگاه محل تحصیل اقدا نمایند.

 

۴. بر اساس مصوبه جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تكمیلی پذیرفته شدگان نهایی دوره های روزانـه در آزمون دكتری نیمه متمركز سال 1403، اجازه ثبت نام در دکتری 1404 را دارند.

 

۵. پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه مقطع دکتری سال 1403 می توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون دکتری 1404 شرکت کرده و در صورت قبولی مجدد، از دانشگاه قبلی محل تحصیل خود انصراف قطعی دهند.

 

۶. داوطلبانی كه حداكثر تا تاریخ 1404/6/31 فارغ التحصیل خواهند شد لازم است عـلاوه بـر درج معدل دوره كارشناسی، میـانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقطع كارشناسی ارشد یا دكترای عمومی خود را حداكثر تا تاریخ معین در فرم ثبت نام درج نموده و فرم مخصوص معدل برای ثبت نام آزمون دکتری را تکمیل کرده تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه گردد.

 تبصره 1: آن دسته از دانشجویان سال آخر كه حداكثر تا 1403/11/30 و یا 1404/6/31 در دوره كارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی فارغ التحصیل می شـوند، در مرحله دریافت كارت ورود به جلسه، می توانند نسبت به ویرایش و یا درج معدل فارغ التحصیلی (برای فارغ التحصیلان 1403/11/30) و یـا میـانگین نمـرات واحدهای درسی گذرانده شده (برای فارغ التحصیلان تا تاریخ 1404/6/31) خود تا تاریخ 1403/11/30 اقدام نمایند.

 تبصره 2: دانشجویان سال آخر و یا فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای به جز فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد پیوسته، دکترای عمومی دامپزشكی و دکتری پزشكی، كه معدل آنان كمتر از 14 می باشد، بر اساس شرایط شرکت در آزمون دکتری حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

 

با توجه به ادغام آزمون دکتری دانشگاه‌های سراسری و آزاد، داوطلبانی هم که قصد ثبت نام و تحصیل در رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، باید تمام شرایط شرکت در آزمون دکتری را داشته باشند تا مجاز به شرکت در این کنکور باشند.

 

داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت می‌کنند، می‌توانند از سهمیه‌های موثر موجود در دفترچه ثبت نام دکتری باخبر شده تا در صورتی که واجد شرایط استفاده از سهمیه های ارائه شده مانند سهمیه 5 درصد و 25 درصد جانبازی، سهمیه رزمندگان و مربیان باشند بتوانند در زمان ثبت نام سهمیه موردنظر خود را اعلام نمایند.


شرایط نظام وظیفه در ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴


برای ثبت نام کنکور دکتری داوطلبان متقاضی باید از شرایط عمومی و اختصاصی خاصی برخوردار باشند. در این خصوص برای داوطلبان مرد به دلیل تعیین وضعیت نظام وظیفه نیز قسمتی در فرم ثبت نام جهت شناسایی مشمولان مقررات نظام وظیفه در نظر گرفته شده است. به همین منظور لازم است متقاضیان مرد از شرایط نظام وظیفه در ثبت نام کنکور دکتری 1404 آگاهی داشته باشند تا بتوانند کدهای مربوط به شرایط خود را در زمان ثبت نام آزمون دکتری در فرم تقاضانامه اینترنتی وارد نمایند. همچنین، متقاضیان مرد باید به هنگام پذیرش در دانشگاه محل قبولی و نیز ثبت نام قطعی یکی از شرایط و مقررات نظام وظیفه را داشته باشند؛ در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. بنابراین، داوطلبان باید در بند 15 فرم اینترنتی ثبت نام دکتری نیز یکی از کدهای 11 گانه موجود در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری (11 کد زیر) را به درستی وارد نمایند. شرایط نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور دکتری به شرح زیر می باشد:

 

کد1: دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی هوشمند.

 کد2: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (شامل معافیت کفالت، ایثارگران و ...).

 کد3: فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری عمومی دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت (که تاریخ فراغت از تحصیل آن ها در سنوات مجاز تحصیلی باشد) و زمان پذیرش و ثبت نام داوطلبان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت است.

 تبصره: متقاضیانی که تاریخ اعزام به خدمت آن ها قبل از اعلام تاریخ قبولی دانشگاه باشد؛ لازم است در زمان مقرر درج شده در برگ اعزام به خدمت اعزام شوند و در صورت قبولی در دانشگاه و نیز دارا بودن سایر شرایط جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود و غایب محسوب می شوند.

 کد4: دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری عمومی که تا تاریخ 1404/6/31 در سنوات مجاز تحصیل فارغ التحصیل شده اند.

 کد 5: فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی که در سقف سنوات مجاز فارغ التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آن ها تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی؛ بیشتر از یکسال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.

 کد6: کارکنان متعهد خدمت در سازمان ها و یا وزارت خانه ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل.

 کد7: کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل.

 کد8: طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی و دارای معافیت تحصیلی حوزوی. (در صورتی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور تایید کنند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه نیز اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. همچنین، در هنگامی که حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه ای را لغو و یا خاتمه اعلام کند؛ ادامه تحصیل متقاضی در دانشگاه منوط به اجازه سازمان نظام وظیفه عمومی و صدور معافیت تحصیلی دانشگاهی می باشد).

 کد 9: مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، معافیت کفالت سربازی و ...) در مدت اعتبار آن.

 کد 10: کارکنان وظیفه (در حال خدمت) فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی در سنوات مجاز تحصیلی و بدون غیبت اولیه. ( این دسته از داوطلبان با ارائه گواهی اشتغال به خدمت مشروط به اینکه دانشجوی اخراجی نبوده و یا سابقه فرار از خدمت نداشته اند نیز برای ادامه تحصیل پس از احراز سایر شرایط از طریق دفاتر خدمات الکترونیک پلیس + 10 ترخیص خواهند شد.

 کد11: دانشجویان انصرافی مقطع دکتری ناپیوسته دانشگاه ها؛ درصورتی که در سنوات اولیه موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، از تحصیل انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و یا رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، بیش از یکسال سپری نشده باشد. البته مشروط به اینکه از تاریخ 22/08/90 به بعد، از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.

 

یکی از شرایط مهمی که می توان برای نظام وظیفه در ثبت نام آزمون دکتری 1404 در نظر گرفت شامل داوطلبانی است که مشمول شرایط غیبت از نظام وظیفه بوده و به این دلیل مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. لذا، با شرکت در آزمون و نیز قبولی در دانشگاه، معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نمی شود و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از میان مشمولان غایب نمی باشند.

 

نکته دیگر این است که سنوات تحصیلی مجاز در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته حداکثر 6 سال است و مشمولان فارغ التحصیل مجاز به شرکت مجدد در آزمون دکتری نخواهند بود. به علاوه  دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره و یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.


حال که داوطلبان عزیز از شرایط عمومی ثبت نام در آزمون دکتری آگاه شدند باید مدارک لازم برای ثبت نام دکتری را قبل از زمان تعیین شده آماده نمایند تا در هنگام ثبت نام، اطلاعات و مدارک موردنیاز را در فرم اینترنتی ثبت نام به درستی وارد نمایند. نکته ای که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند این است که در زمان ثبت نام، می‌بایست اطلاعات و مدارک خود را به دقت بارگذاری نمایند، زیرا در صورت وجود هرگونه نقص یا مغایرت مدارک، ثبت نام آنها لغو شده و از حضور در کنکور منع خواهند شد.