مزایا و معایب رشته مهندسی کامپیوتر

مزایا و معایب رشته مهندسی کامپیوتر

مزایا و معایب رشته مهندسی کامپیوتر

رشته کامپیوتر در سال های اخیر به یکی از رشته‌های پرطرفدار ومحبوب بین رشته‌های تحصیلی تبدیل شده است. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید و می‌خواهید با مزایا و معایب این رشته آشنا شوید، سعی می‌کنیم در این مقاله راجب این موضوع حرف بزنیم و مزایا و معایب این رشته تحصیلی را معرفی کنیم.

 

مزایای رشته کامپیوتر

فرصت‌های شغلی زیاد: مهندسین کامپیوتر دارای فرصت‌های شغلی بسیار زیادی به واسطه پیشرفت کامپیوتر و فناوری اطلاعات و کاربرد آن تقریباً در تمامی امور و حرفه‌های گوناگون جامعه می‌باشند. این رشته به شما اجازه می‌دهد که در حوزه‌های مختلفی از جمله: نرم افزار، هوش مصنوعی، شبکه‌های کامپیوتری، امینت اطلاعات و معماری کامپیوتر فعالیت کنید.

درآمد مناسب: مهندسین کامپیوتر دارای حقوق و درآمد بالایی هستند و این امر به علت نیاز جامعه به خلاقیت و توانایی متخصصان در این حوزه می‌باشد.

مهاجرت آسان: رشته کامپیوتر به علت گستردگی و کاربرد فراوانی که دارد در همه دنیا پرطرفدار است و بنابراین رشته کامپیوتر برای مهاجرت نیز دارای شرایط بسیار  مناسبی می‌باشد.

آینده شغلی خوب: این رشته به دلیل کاربرد فراوانی که دارد بازار کار گسترده‌ای نیز دارد. مهندسان کامپیوتر در گرایش‌های مختلفی در بازار کار می‌توانند مشغول به کار شوند. مهارت حل مسئله، برنامه نویسی، تفکر انتقادی، کار تیمی و ارتباط از جمله فاکتور های ضروری برای مهندسین کامپیوتر به شمار می‌رود.

استقلال مکانی: بسیاری از وظایف و کارهای مرتبط با کامپیوتر می‌توانند به صورت مجازی یا از راه دور انجام شوند. این امکان به فارغ‌التحصیلان این رشته جذاب اجازه می‌دهد که به صورت مستقل و از راه دور کار کنند و از استقلال مکانی بهره ببرند که در رشته‌های تحصیلی دیگر این امکان کم‌تر فراهم است.

 

معایب رشته کامپیوتر

فضای بسیار رقابتی: با توجه به کاربرد زیاد و متنوع و درآمد بالا و علاقه زیاد برای ورود به این رشته و بازار کار آن، رقابت هم برای ورود به این رشته و هم در بازار کار آن بسیار شدید است. 

مشکلات مربوط به سلامتی: بسیاری از کارهای مربوط به رشته کامپیوتر باعث می‌شود ساعات زیادی پشت میز و سیستم باشید که می‌تواند به مرور زمان باعث مشکلات گردن و کمر و خشکی چشم و ضعف بینایی شود.

هزینه بالا: اگر می‌خواهید در حوزه مهندسی کامپیوتر تحصیلی با کیفیت و عالی داشته باشید، باید پول بیشتری هزینه کنید. برخی از دوره‌های آموزشی جانبی هستند که برای شرکت در آن‌ها باید پول بپردازید. از سویی دیگر،  تولید نرم‌افزارها و برنامه‌ها هزینه‌بر است. خرید کامپیوتر و تجهیزات لازم و نگهداری آنها گاهاً حتی برای سازمان‌های بزرگ به‌لحاظ مالی دغدغه ایجاد می‌کند که از معایت این رشته به حساب می‌آید.

نیاز به آموزش مداوم و تلاش برای به‌روز‌ ماندن: نه رشته کامپیوتر بلکه دنیای مهندسی همیشه در حال تغییر است. از آنجایی که سرعت تغییر و پیشرفت در رشته کامپیوتر بسیار بالاتر از سایر رشته‌ها است، خیلی از مهندسان باید به طور مداوم دانش خود را توسعه دهند و خود را به‌روز نگهدارند.  این امر هم می‌تواند هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر باشد.

 

جمع‌بندی

اگر دوست دارید به عنوان مهندس کامپیوتر مشغول به فعالیت شوید، باید قبل از هرچیزی معایب و مزایای این رشته را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. البته تمامی رشته‌ها دارای مزایا و معایب هستند و هرچقدر بررسی و تحقیق شما قبل از انتخاب بیش‌تر باشد، قطعاً می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشد.